Jurământul lui Ieftae – când Dumnezeu acceptă sacrificiul uman al unei fiice

📖 Povestea din Judecători 11

În Cartea Judecătorilor, scenariul se repetă:

  • Israeliții „fac rău înaintea Domnului”.
  • Dumnezeu se mânie și îi „vinde” ca robi.
  • După ani de suferință, poporul strigă la El.
  • Dumnezeu alege un conducător și îi ajută să-și măcelărească dușmanii.

În acest episod, conducătorul ales este Ieftae. Când „Duhul Domnului” vine asupra lui, acesta face un jurământ tulburător:

„De vei da pe fiii lui Amon în mâinile mele, atunci oricine va ieși din porțile casei mele înaintea mea, când mă voi întoarce cu pace de la fiii lui Amon, va fi al Domnului și îl voi aduce ardere de tot.”
(Judecători 11:30-31, Biblia Ortodoxă)

Cu alte cuvinte, Ieftae promite să ardă de viu primul om care îi iese în cale după victorie.


⚔️ Victoria și tragedia

Dumnezeu îi „dă” lui Ieftae o mare victorie: douăzeci de cetăți distruse și, probabil, aproximativ 20.000 de morți.

Dar când se întoarce acasă, cine îl întâmpină prima?
Nu un sclav. Nu un animal. Ci propria lui fiică.

„Și iată, ieșea fiica lui în întâmpinarea lui, cu timpane și jocuri…”
(Judecători 11:34)

Conform textului biblic, Ieftae își rupe hainele, dar nu își rupe jurământul. Fiica lui îl acceptă „ca voia Domnului”, cere doar două luni să-și plângă tinerețea pe munte, apoi este adusă ca jertfă de ardere de tot.


😠 Ce ne spune moralitatea acestei povești?

1. Jurămintele absurde nu devin sfinte doar pentru că sunt făcute „în fața Domnului”

Un jurământ stupid nu devine moral doar pentru că este îmbrăcat în limbaj religios. Oricât de „serios” ar fi fost, moralitatea elementară spune: nu ucizi un nevinovat.

2. Dumnezeu nu intervine să oprească crima

Dacă Biblia ne spune că Dumnezeu poate despărți marea, opri soarele sau învia morți, e absurd să credem că nu ar fi putut opri acest sacrificiu. Tăcerea divină din această poveste ridică întrebări grave despre caracterul moral al zeului biblic.

3. Sacrificiul uman e interzis… dar doar când îl fac alții

Aceeași Biblie condamnă sacrificiile umane (Levitic 18:21, Deuteronom 12:31). Dar aici, jurământul făcut „sub inspirația Duhului Domnului” este lăsat să se împlinească.


💔 Lecția reală

Povestea lui Ieftae nu este doar o tragedie personală, ci și o demonstrație de moralitate distorsionată de absolutism religios. Este o avertizare clară: atunci când credința justifică orice act în numele „voii divine”, viața umană devine negociabilă.

Oricât am încerca să reinterpretăm teologic acest episod, rămâne un exemplu brutal al pericolului fanatismului și obedienței oarbe.


❓ Întrebări pentru cititor

  • Este vreun jurământ mai important decât viața unui om?
  • Poate fi numită „dreptate divină” o tragedie pe care Dumnezeu ar fi putut-o opri?
  • Dacă acceptăm că Ieftae a greșit, de ce Biblia nu îl condamnă clar?

Ne auzim si pe TikTok:

@bibliapentrusceptici Dumnezeu se ține iar de crime și pregătește moartea a peste 20.000 de persoane. #crestinism #sfantascriptura #dumnezeu #citestebiblia #judecatori ♬ Documentary02 – MetamixMusic

Biblia pentru sceptici recomandă:


Ce înțelegeau prin creștinism acei adepți din primele comunități creștine, care negau existența istorică a lui Isus? Ce însemna inițial creștinismul? Care a fost impactul real al prezenței lui Isus în istorie, dacă oameni din primele comunități nu îi recunoșteau această prezență, iar izvoarele vremii o neglijează? În schimb, de ce sunt atestați mulți alți Mesia în secolul I pe o lungime de doar câteva zeci de km?

 


CUMPĂRĂ CARTEA

This will close in 20 seconds