Dumnezeu și genocidul amaleciților


Ai deschis vreodată Biblia la 1 Regi (Samuel) la capitolul 15?

De multe ori, atunci când vine vorba de religie sau Biblie, mulți dintre noi preferă să nu se gândească prea mult la detalii „incomode”. Ne bazăm pe ideea că Dumnezeu este bun, milostiv și îndelung răbdător. Dar ce zici dacă deschidem Biblia la 1 Samuel, capitolul 15, ca să vedem ce spune textul, direct din sursă?

Contextul istoric

Amaleciții erau un popor antic, care a avut conflicte cu israeliții pe vremea ieșirii din Egipt. Biblia spune că, pentru această faptă, Dumnezeu a decis, la sute de ani distanță, să-i pedepsească pe urmașii lor. Și uite așa ajungem la episodul genocidar.

Scurt pe doi

Samuel, profetul, îi spune regelui Saul că Dumnezeu are un mesaj clar:
„Îmi amintesc ce a făcut Amalec lui Israel… Acum du-te și lovește Amalec, și nimicește cu desăvârșire tot ce are, și nu-l cruța: omoară bărbați și femei, copii și sugari, boi și oi, cămile și măgari” (1 Samuel 15:1-3).

Cu alte cuvinte, un ordin de nimicire totală, fără milă, nu doar pentru soldați, ci inclusiv pentru copii și bebeluși. Și da, e în Biblia ta. Uite negru pe alb:

”Taci și execută!”

Saul ascultă, mobilizează o armată de 210.000 de oameni și trece la fapte. Totuși, regele Agag și câteva animale valoroase sunt cruțate. Acest mic act de „milă” îl enervează pe Dumnezeu, care spune că regretă că l-a făcut pe Saul rege, pentru că nu a dus exterminarea la bun sfârșit.

Ironia e că Biblia nu arată niciun moment de regret divin pentru viețile pierdute, ci doar pentru faptul că ordinul n-a fost îndeplinit complet.

Ce-nvățăm din asta?

Povestea scoate la lumină un aspect rar discutat: Dumnezeu, așa cum e prezentat aici, nu doar că permite violența extremă, ci o și cere, ba chiar se simte nemulțumit când aceasta nu e totală.

Sigur, mulți oameni credincioși vor spune că trebuie „să luăm în considerare contextul”, că „vremurile erau altfel” sau că „poporul ales avea nevoie să supraviețuiască”. Dar cum ar arăta această justificare dacă ar veni din partea oricărui conducător modern?

Niște întrebări incomode pentru cei care cred în bunătatea zeului biblic:

  1. Este acceptabil ca un Dumnezeu care pretinde milă și iubire să ordone uciderea bebelușilor și copiilor pentru vina strămoșilor lor?
  2. Poate fi justificată o crimă în masă pentru a „îndrepta” greșeli din trecut? Ce fel de moralitate ne propune acest exemplu biblic?
  3. Dacă ai afla că un politician sau lider religios actual ar da un asemenea ordin, l-ai urma în continuare, sau ai condamna/publica povestea ca fiind monstruoasă?

Oricât de incomode ar fi aceste întrebări, ele merită puse, mai ales într-o societate care crede că gândirea critică și empatia sunt valori esențiale. Biblia rămâne o carte complexă, iar înțelegerea ei cere curaj, nu doar credință.

Îți explic mai multe și pe TikTok sau Facebook. Atenție! Comentariile de acolo s-ar putea să conțină multă disonanță cignitivă.

@bibliapentrusceptici Când ai citit ultima oară din Biblie? Pun pariu ca nu ai deschis Bublia la 1 Regi capitolul 15. O sa te crucești de cei vei auzi acolo. #dumnezeu #biblia #versetebiblice #dumnezeuteiubeste #amin ♬ Mysterious and Sad – Beats by Lucky

Biblia pentru sceptici recomandă:


Ce înțelegeau prin creștinism acei adepți din primele comunități creștine, care negau existența istorică a lui Isus? Ce însemna inițial creștinismul? Care a fost impactul real al prezenței lui Isus în istorie, dacă oameni din primele comunități nu îi recunoșteau această prezență, iar izvoarele vremii o neglijează? În schimb, de ce sunt atestați mulți alți Mesia în secolul I pe o lungime de doar câteva zeci de km?

 


CUMPĂRĂ CARTEA

This will close in 20 seconds