Crăciunul întunecat

Oamenii cred că există „o singură poveste” despre nașterea lui Isus.
În Biblie sunt, de fapt, două povești diferite: la Matei și la Luca. Care se bat cap în cap. Scenetele de Crăciun le combină și omit contradicțiile, facându-te să crezi că totul este unitar și cronologic.

Foarte interesant: cele mai vechi scrieri din Noul Testament, scrisorile lui Pavel, nu spun absolut nimic despre nașterea dintr-o fecioară, magi, Irod, etc. Nimic, zero, nichts! Nici Evanghelia după Ioan. Marcu, cea mai veche evanghelie nu spune absolut nimic despre nașterea și copilăria lui Iisus.

Cum să studiem mărturiile celor doi Evanghelișt? Luați o foaie și începeți un tabel răspunzând la următoarele întrebări și notați versetele cu pricina.

1. Citim separat

Primul pas: citești Matei capitolele 1–2 dintr-o bucată.
Al doilea pas: citești Luca capitolele 1–2, separat, fără să le amesteci în cap.

2. Unde este „acasă”?

La Matei, impresia este că „acasă” este în Betleem: acolo pare că locuiește familia.
La Luca, „acasă” este clar Nazaretul, iar Betleem este doar o călătorie scurtă pentru recensământ.

3. De ce ajung în Betleem?

La Matei, nu există nicio călătorie specială spre Betleem: ei sunt deja acolo.
La Luca, ei merg la Betleem din cauza unui recensământ roman foarte ciudat, în care fiecare ar trebui să meargă în orașul strămoșului său îndepărtat.

4. Cine vine la Isus?

La Matei vin magii (înțelepții) din Răsărit, ghidați de o stea.
La Luca nu există magi; aici apar păstorii, care vin după ce aud îngerii.

5. Unde îl găsesc?

La Matei, magii îl găsesc pe Isus într-o casă, nu într-un staul.
La Luca, Isus este pus într-o iesle, pentru că „nu era loc la han”.

6. Steaua și îngerii

La Matei, avem o stea care se mișcă și „se oprește” deasupra locului unde este copilul, lucru imposibil pentru un astru real.
La Luca nu există stea deloc, dar apar îngeri pe câmp, care le vorbesc păstorilor.

7. Ce se întâmplă după naștere?

La Matei, după ce pleacă magii, familia fuge în Egipt, ca să scape de regele Irod.
La Luca, după ritualurile de la templu, familia se întoarce direct acasă, în Nazaret, fără nicio fugă în Egipt.

8. Irod sau recensământul?

Matei leagă nașterea de domnia lui Irod cel Mare.
Luca leagă povestea de un recensământ sub un alt guvernator, la altă dată, cam la zece ani diferență.

9. Masacrul copiilor

La Matei apare masacrul pruncilor din Betleem, ordonat de Irod.
Luca nu spune nimic despre așa ceva, deși o astfel de crimă ar fi fost foarte importantă într-o poveste despre naștere și protecție divină.

10. Două filme, nu unul

Dacă urmezi cronologia lui Matei, ai: Betleem – magi – fugă în Egipt – mutare la Nazaret.
Dacă urmezi cronologia lui Luca, ai: Nazaret – călătorie la Betleem – naștere – templu la Ierusalim – înapoi la Nazaret.

Nu sunt doar „detalii diferite”, ci două povești care, puse cap la cap, nu mai au logică.
Cel mai simplu este să recunoști: fiecare evanghelist spune propria lui poveste teologică, nu un raport istoric exact.

11. Problema morală a masacrului

În spatele masacrului copiilor apare o problemă morală uriașă.
Dumnezeul biblic face „profeții” cu sute de ani înainte despre un copil salvat și o plângere pentru copiii uciși, deci scenariul este cunoscut și planificat.

Apoi, același Dumnezeu aprinde o stea și ghidează magii direct la Irod, cel mai periculos om posibil pentru un „nou rege al iudeilor”.
Magii îl informează pe Irod, iar asta declanșează exact paranoia și violența care duc la masacrul pruncilor.

În același timp, Dumnezeu intervine selectiv: îl avertizează în vis pe Iosif să fugă și îi avertizează în vis și pe magi să nu se mai întoarcă la Irod.
Asta înseamnă că Irod nu acționează în „orb”, ci într-un scenariu pe care Dumnezeu îl vede dinainte și în care alege când și pe cine să avertizeze.

Dacă Iosif și magii primesc vise clare, Irod ar fi putut primi și el un vis la fel de clar: „nu omorî copiii”.
Sau steaua nu trebuia să ajungă la palatul lui Irod deloc, dacă scopul era doar ca magii să găsească un copil, nu să provoace un carnagiu.

Așa, „liberul arbitru” devine un paravan.
Irod pare lăsat să facă exact ce se potrivește cu profețiile, în timp ce protecția divină se aplică doar pentru Isus și familia lui.

Rezultatul final este greu de acceptat moral: Dumnezeu salvează un singur copil, pe cel „special”, și îi lasă pe ceilalți să moară în numele unui plan.
Dacă tot poate vorbi în vise și poate muta oameni din loc în loc, dar nu o face pentru victimele nevinovate, problema nu mai este doar Irod, ci și scenaristul poveștii.

Poate te interesează mai multe clipuri pe această temă:

Genealogia lui Iisus:

@bibliapentrusceptici Cum se numea bunicul său străbunicul lui Iisus de pe partea tatălui său Iosif? O întrebare care a dat dureri de cap bisericii și preoții o evită mai rău ca dracu tămâia. #crestin #iisus #iisusteiubeste #credinta #BuniculLuiIisus @Andrei Pavel ♬ sunet original – Biblea pt. sceptici (Marius)

Mărturii istorice sau basme?

@bibliapentrusceptici Astazi deschidem Biblia la Matei, capitolul 2 de la versetul 16 ca să-i punem niște întrebări părintelui: 1. De ce Pavel și alți autori mai vechi nu spun un cuvânt despre fecioara Maria, fuga în Egipt, magi, Irod, masacrul pruncilor, steaua minunată? 2. De ce se contrazice Matei cu Luca? #ateism #AteuRomania #nastereadomnului #craciunadevarat #biblia ♬ Documentary atmosphere space cosmic wind sound – SOUND BANK

Contradicțiile evangheliilor

@bibliapentrusceptici

Matei și Luca au inventat povestea de Crăciun. Află în acest video cum stă treaba și de ce acele relatări sunt mituri teologice.

♬ Mysterious and Sad – Beats by Lucky

Biblia pentru sceptici recomandă:


Ce înțelegeau prin creștinism acei adepți din primele comunități creștine, care negau existența istorică a lui Isus? Ce însemna inițial creștinismul? Care a fost impactul real al prezenței lui Isus în istorie, dacă oameni din primele comunități nu îi recunoșteau această prezență, iar izvoarele vremii o neglijează? În schimb, de ce sunt atestați mulți alți Mesia în secolul I pe o lungime de doar câteva zeci de km?

 


CUMPĂRĂ CARTEA

This will close in 20 seconds