Când a murit Iisus?

Contradicțiile crucificării în evanghelii

Analiza critică a uneia dintre cele mai flagrante contradicții din Noul Testament: data morții lui Iisus. Evangheliștii Marcu și Ioan oferă versiuni complet diferite ale aceluiași eveniment “istoric”, ridicând întrebări serioase despre credibilitatea textelor sacre.

Întrebarea simplă cu răspuns complicat

Pentru un eveniment prezentat ca fiind cel mai important din istoria omenirii, ar fi de așteptat să avem măcar o dată precisă. Însă când citești evangheliile cu atenție, descoperi că nici măcar autorii “inspirați divin” nu se pot pune de acord asupra momentului morții lui Iisus.

Nu vorbim aici despre detalii minore sau interpretări simbolice. Vorbim despre o contradicție cronologică fundamentală care pune sub semnul întrebării întreaga narațiune a crucificării.

Versiunea lui Marcu: Iisus mănâncă Paștele

Conform evangheliei după Marcu, secvența evenimentelor este clară:

Marcu 14:12 – “În prima zi a Azimelor, când se sacrifica mielul de Paște, ucenicii Lui I-au zis: ‘Unde vrei să mergem să-Ți pregătim să mănânci Paștele?'”

Marcu 14:17-18 – “Seara, Iisus a venit cu cei doisprezece. Pe când ședeau ei la masă și mâncau…”

Marcu 15:25 – “Era ceasul al treilea când L-au răstignit.”

Cronologia lui Marcu este limpede: Iisus participă la masa pascală tradițională joi seara, apoi este crucificat vineri dimineață – în ziua de Paște.

Versiunea lui Ioan: Iisus este sacrificat înaintea Paștelui

Ioan prezintă o cronologie complet diferită:

Ioan 18:28 – “De la Caiafa, L-au dus pe Iisus la pretoriul lui Pilat. Era dis-de-dimineață. Ei înșiși n-au intrat în pretoriu, ca să nu se spurce și să poată să mănânce Paștele.”

Ioan 19:14 – “Era ziua Pregătirii Paștelui, pe la ceasul al șaselea. Pilat a zis iudeilor: ‘Iată Împăratul vostru!'”

În versiunea lui Ioan, Iisus este crucificat înainte ca Paștele să înceapă, în “ziua Pregătirii” – când se sacrificau tradicionalmieii în templu pentru masa pascală.

Diferența crucială: simbol versus cronologie

Această contradicție nu este o simplă eroare de copist sau o diferență de interpretare. Este o diferență teologică fundamentală:

La Marcu: Iisus participantul

  • Iisus mănâncă mielul pascal cu ucenicii
  • Este un evreu observant care respectă tradițiile
  • Moartea sa nu coincide simbolic cu sacrificiul mieilor

La Ioan: Iisus substitutul

  • Iisus moare exact când se sacrifică mieii în templu
  • El devine “Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii” (Ioan 1:29)
  • Simbolismul teologic prevalează asupra preciziei istorice

Încercările disperate de reconciliere

Teologii au încercat secole întregi să “armonizeze” aceste versiuni contradictorii:

  • Teoria calendarelor diferite: Poate Iisus și Ioan foloseau calendare diferite. Problema: nu există dovezi istorice pentru această teorie convenabilă.
  • Reinterpretarea meselor: Poate masa din Marcu nu era chiar Paștele. Problema: textul spune explicit că era.
  • Flexibilitatea cronologică: Poate termenii nu trebuie înțeleși literal. Problema: atunci ce altceva din evanghelii nu trebuie luat literal?

Toate aceste încercări ignoră explicația cea mai simplă și mai logică: autorii și-au modelat narațiunile pentru a-și susține propriile agende teologice.

Implicațiile pentru credibilitate

Această contradicție ridică întrebări fundamentale despre natura textelor evanghelice:

Dacă sunt istorie, de ce se contrazic?

Dacă evangheliștii relatează evenimente reale la care au asistat sau despre care au avut informații de încredere, cum explici contradicții atât de flagrante asupra unui eveniment central?

Dacă sunt teologie, de ce pretind să fie istorie?

Dacă autorii și-au permis să modifice “faptele” pentru a susține mesaje simbolice, ce altceva au mai modificat? Unde se oprește simbolismul și unde începe istoria?

Ce spune despre inspirația divină?

Dacă Dumnezeu a inspirat aceste texte, de ce a permis astfel de confuzii asupra unui eveniment atât de important? Un Dumnezeu atotștiutor nu ar fi putut asigura consistență cronologică?

Adevărul incomod pentru apologeți

Apologeții creștini se străduiesc să păstreze și istoricitatea și exactitatea evangheliilor, dar această contradicție îi pune într-o poziție imposibilă. Nu poți să ai și fapte istorice precise și flexibilitate teologică în același timp.

Realitatea este că evangheliștii nu au fost jurnaliști obiectivi, ci propagandiști religioși cu agende specifice. Ioan a sacrificat preciziunea cronologică pentru simbolismul teologic, în timp ce Marcu a păstrat o secvență mai tradițională a evenimentelor.

Lecția pentru cititorii moderni

Această contradicție ne învață o lecție valoroasă despre natura textelor religioase: ele sunt produse umane, create în contexte culturale și teologice specifice, nu rapoarte divine infailibile.

Când cititorii moderni înțeleg că evangheliștii și-au modelat narațiunile pentru a susține credințe specifice, pot aprecia textele pentru ceea ce sunt cu adevărat – documente istorice ale dezvoltării creștinismului timpuriu – fără să le atribuie o autoritate divină pe care nu o merită.


Trei întrebări incomode pentru credincioși:

Cum poți pretinde că Biblia este un ghid moral infailibil când nici măcar evenimentele centrale nu pot fi relatate consistent de către autorii “inspirați divin”?

Dacă Dumnezeu a inspirat toate evangheliile, de ce a permis ca cele mai importante evenimente să fie relatate contradictoriu? Nu putea să asigure măcar consistența cronologică pentru crucificare?

Dacă acceptăm că Ioan și-a modificat cronologia pentru simbolism teologic, ce ne garantează că nu a modificat și alte “fapte” istorice pentru a-și susține agenda religioasă?

@bibliapentrusceptici Știi că Biblia se contrazice serios când vine vorba de moartea lui Iisus? Nu mă crede pe cuvânt. Hai să-ți arăt. În Evangheliile după Matei, Marcu și Luca — Iisus moare după ce mănâncă Paștele evreiesc cu ucenicii. Adică pe 15 Nisan. Cina cea de Taină e chiar cina pascală. Totul e clar. Dar în Evanghelia după Ioan? Iisus moare înainte de Paște, pe 14 Nisan, chiar în momentul în care în Templu se tăiau mieii pascali. Două variante. Două zile diferite. Ambele nu pot fi adevărate în același timp. De ce face Ioan asta? Pentru el, Iisus este Mielul lui Dumnezeu. Așa că îl face să moară exact când se sacrifică mieii. Imaginea e puternică, dar cronologia e schimbată. Asta nu mai e doar o mică diferență de nuanță. E o contradicție directă între Evanghelii. #religie #iisus #patimileluihristos #iisushristos #evanghelia ♬ sunet original – Biblia pt. sceptici (Marius)