De ce nu este Avram un exemplu moral demn de urmat (III)

Toată Geneza se învârte doar în jurulu nașterii de fii (nu de fiice!) și mai ales în jurul fecundității femeilor. Avram, îngrijorat probabil de vârsta înaintată a soției și sorei sale, îl imploră pe zeu să-și țină odată promisiunea. Sara însă își pierde răbdarea și îi propune lui Avram să își încerce norocul la slujnica sa Agar. Încă o pildă de moralitate, nu? Biserică ne prezintă însă doar un tablou romantic al întâmplărilor acestui patriarh (vezi câteva articole despre Avram pentru copii: http://www.crestinortodox.ro/credinta-pentru-copii/biblia-pentru-copii/pagina-37/). Ce se omite de către bisericile creștine în îndoctrinarea copiilor când vine vorba de Avram este tocmai preocuparea continuă a lui Avram de a-și da sămânța mai departe. Până și în vis avem de-a face cu același subiect (vezi aici cap. 15). Să revenim puțin asupra acestui episod în care apare sclava Sarei pe nume Agar :

Sara însa, femeia lui Avram, nu-i daruia copii. Dar avea o slujnica egipteanca, 
al carei nume era Agar. Atunci a zis Sarai catre Avram: "Iata, mie mi-a incuiat 
Domnul putinta de a naste. Intra dar la slujnica mea; poate ca de la ea vei 
dobandi copii" 1. Si Avram a ascultat de vorba Saraii. Asadar, dupa ce Avram 
locuise timp de zece ani in tara Canaan, Sarai, femeia lui Avram, a luat-o pe 
Agar egipteanca, slujnica sa, si i-a dat-o de femeie lui Avram, barbatul sau.

Si el a intrat la Agar; si ea a zamislit; si vazand ea ca a zamislit, stapana 
n'a mai avut in ochii ei nici o catare. Atunci a zis Sarai catre Avram: "M'ai 
facut de ocara! Eu ti-am dat-o pe slujnica mea la san, dar de'ndata ce ea a vazut 
ca a zamislit, eu nu mai am in ochii ei nici o catare. Dumnezeu sa judece 'ntre
 mine si tine!" Iar Avram a zis catre Sarai: "Iata, slujnica ta e in mainile tale,
 fa cu ea ce-ti place!" Si Sarai i-a facut necazuri si [Agar] a fugit de la fata ei.

Si ingerul Domnului a gasit-o la un izvor de apa in pustiu, la izvorul de langa
calea ce duce spre Sur. Si i-a zis ingerul Domnului: "Agar, slujnica Saraii, 
de unde vii si unde te duci?" Iar ea a raspuns: "Fug de la fata Saraii, stapana 
mea". Si ingerul Domnului i-a zis: "Intoarce-te la stapana ta si supune-te sub 
mainile ei!" Si i-a mai zis ingerul Domnului: "Atat de mult ii voi inmulti pe
urmasii tai, incat nu vor putea fi numarati din pricina numarului". Si i-a zis 
ingerul Domnului: "Iata, tu ai zamislit si vei naste un fiu si-i vei pune numele
 Ismael, pentru ca Domnul ti-a auzit necazul. Acela va fi o salbaticiune de om; 
mainile lui impotriva tuturor si mainile tuturor impotriva-i, si el se va aseza
 in fata tuturor fratilor sai". Si L-a numit Agar pe Domnul Cel ce-i graise: 
"Tu,-Dumnezeul-vederii", caci a zis ea: "Oare nu L-am vazut eu aici pe Cel ce 
m'a vazut?" Iata de ce fantana aceea se cheama "Fantana-Celui-viu-Care-ma vede";
 ea se afla intre Cades si Bered. Agar i-a nascut lui Avram un fiu; si fiului 
sau pe care i-l nascuse Agar i-a pus Avram numele Ismael. Iar Avram era de 
optzeci si sase de ani cand Agar i l-a nascut pe Ismael. (Geneza 16, 1-16)

Câtă acțiune demnă de o telenovelă în această relatare, nu? Sclava devine “soția” stăpânului ei, stăpâna e foarte înaintată în vărstă și pentru că Avram începe să dezvolte sentimente de dragoste pentru sclavă, stăpâna îi pune gând rău, mai ales că sclava începuse să o disprețuiască. Mă întreb cum ar putea fi pusă această poveste în scenă la un teatru pentru copii. Și cât de frumos se retrage mereu Avram din responsabilitatea pentru “haremul” său. Probabil că Sara a început să o prigonească și cel mai probabil să abuzeze fizic de aceasta. Este clar de ce a fugit Agar. Ce putem deduce din relația biblică a stăpânilor de sclavi și slugile lor? Că Dumnezeu se implică activ în soarta lor: Dumnezeu trimite un înger și o ceartă aspru pentru că a fugit din calea prigoanei stăpânei sale. Dacă ai ghinionul să fi roabă, trebuie să te umilești în fața stăpânilor tăi, chiar dacă aceștia își bat joc de tine (vezi aici și învățăturile apostolilor lui Iisus: 1 Petru 2:18-21; 1 Timotei 6:1; Efeseni 6:5; 1 Petru 2:18, etc.). Îngerul îi promite bineînțeles marea cu sarea și îi mai face și o profeție, spunându-i că fiul ei va fi ca un măgar încăpățânat, care va lovi mereu în jurul său, un fel de “bad ass”. Interesantă este reacția ei: se bucură. Și uite, Agar se întoarce și dă naștere unui urmaș lui Avram.

Am încercat să rezum aici viața acestui “drept” patriarh. Sunt curios dacă preotul sau profesorul de religie au curajul să prezinte această poveste exact cum o face autorul Bibliei: dacă ești alesul Domnului, atunci poți spune minciuni ca să-ți scoți pielea curată prin vinderea soției, poți înșela pentru a obține binecuvântări de la zeu, abuza sexual de sclavi pentru a primi fii și în cazul în care vă lăsați sămânța pe la alte femei, tratați-le cu dispreț și lăsați-vă soția să își bată joc de ele. În toate aceste relatări despre Avram nu văd un singur gram de morală care să ne ajute să ne comportăm civilizat față de aproapele nostru. Un preot îmi spunea că nu putem aplica acele noțiuni morale biblice din acele timpuri îndepărtate și că Iisus a desăvârșit morala. L-am întrebat dacă încă mai crede că și povestea lui Avram este revelația Dumnezeului său și mi-a răspuns cu da. Ei bine, dacă este revelația lui Dumnezeu, de ce este falsă astăzi având în vedere că acest Dumnezeu “nu se schimbă”? Ca să dezvoltăm acest subiect am fi nevoiți să mai scriem zeci de rânduri. Este însă clar că morala biblică nu poate fi povață pentru omul rațional modern. Să nu uităm că tocmai această morală biblică a fost izvorul organizării sclaviei de după nașterea creștinismului.

Închei însă asigurându-vă că Avram nu și-a schimbat caracterul nici după ce Dumnezeu “a descuiat-o” (vezi Gen 16:2 cu Gen 21:1) pe soția sa și i-a dat urmași. Despre felul în care s-a comportat Avram cu proprii săi copii (vezi Geneaza cap 21 și 22) vom discuta altă dată.

¹ John van Seters, Abraham in History and Tradition
(New Haven, CT: Yale University Press, 1975);
²http://www.welt.de/debatte/guentherlachmann/article1464529/Warum-Gott-kein-moralisches
-Vorbild-ist.html
³https://faculty.gordon.edu/hu/bi/ted_hildebrandt/otesources/01-genesis/text/articles-
books/wiseman-abrahamhebrew-bsac.
⁴ Lehner, Johannes Maria  (2008) Das Kreuz mit der Bibel Das Buch der Bücher im Licht 
von Wissenschaft, Vernunft und Moral. Books on Demand Gmbh; Auflage: 1., Aufl.
⁵Iaroslavski,E.M. (1963) Biblia pentru credincioşi şi necredincioşi, Editura Politică.
Sursă texte biblice: http://www.crestinortodox.ro/biblia/Facerea/

Poate te interesează și:

Comentariile sunt închise.